Svetovna traktorska legenda - Chamberlain 6G ali Tail and Charlie

Večina traktorjev ima težko življenje, oranje gor in dol po vedno istih starih njivah in nikoli niso videli kaj dosti sveta. Če so imeli srečo jih je na stara leta kdo z ljubeznijo obnovil. Morda so se celo udeležiti kakšnega srečanja, kjer so z njimi ravnali zelo spoštljivo, kot nikoli v njihovem delovnem življenju. Ampak, za peščico izbranih traktorjev so stvari povsem drugačne. So rojeni, da bodo stali na odru večji del svojega življenja in bili deležni vse pozornosti kamorkoli bodo šli. V to skupino spada od leta 1955 tudi šampionski traktor Chamberlain 6G, znan tudi kot Tail End Charlie.
Charlie je potoval daleč naokoli, počel neverjetne stvari, ki bi si jih z ostalimi traktorji težko zamislili.

Chamberlain Industries Limited iz Zahodne Avstralije je začel izdelovati traktorje leta 1949, vendar pa se njihovi zgodnji modeli niso prodajali kot je družba pričakovala. Navdihnjen od tržnih raziskav je Bob Chamberlain poslal vprašalnike tisoč avstralskim kmetom z vprašanjem kakšen traktor bi potrebovali.  In na podlagi njihovih odgovorov je zasnoval legendarnega Chamberlainovega prvaka, ali "Champ", kot ga pogosto imenujejo.

Šampion je rojen

Ta traktor tehta 2270kg in ga poganja štirivaljni, 5,5litrski dizelski motor Perkins L4,  ki pri 2000 vrtljajih v minuti iztisne 31,5 konjskih moči na pogonski osi.

Bob Chamberlain je vedel, da je zmagovalec, in vedel je tudi, kako bo pokazal vsem kako dober je Champ. Dogovoril se je, da so traktor Chamberlain 6G uporabljali kot reševalno vozilo na zelo popularnem Redex Reliability Trial reliju, več kot
16 000 km dolgem preizkusu vzdržljivosti, ki je potekal okrog Avstralije.

Na koncu preizkušnje je bil Champ zmagovalec. Ima spremenjen menjalnik, ki dovoljuje vožnjo s hitrostjo do 160 km/h.

      

Želeli smo izvedeti več o Thai and Charliju in njegovi barviti karieri, zato smo k pogovoru povabili Rona Bywatersa, ki je bil eden od Charlijevih voznikov na reliju okrog Avstralije leta 1957 in tudi prodajni agent za te traktorje.
Pojasnil je, da je bil traktor Tail and Charlie prvi Chamberlainov šampion, ki je zapeljal iz proizvodnega traku v Welshpoolu WA leta 1955 in je bil od začetka predviden za promocijsko vozilo. Bil je pravzaprav enak kot drugi Champi s to razliko, da je bil menjalnik spremenjen, da je lahko potoval z večjo hitrostjo.

 

"Tablica na šasiji DM 101 je serijska številka traktorja.  DM pomeni Diesel Motor. Številka 101 pomeni, da je bil Tail End Charlie prvi Champ, oštevilčenje se je namreč začelo pri številki 101. Tail End Charlie je dobil ime po topu na zadnjem delu bombniku iz druge svetoven vojne, kar se mu je kar prileglo, saj je vozil vedno na koncu kolone in pomagal avtomobilom, ki so se pokvarili. "

  
Napis na tablici                                                              Krogi pomenijo, da ima Parkinsonov motor

"Tail End Charlie je na Rednex reliju leta1955 in Mobilgas reliju 1956 sodeloval kot podporno vozilo na relaciji med Darvinom in Perthom. Chamberlain se je tekme leta 1957 želel udeležiti s Champom tudi kot tekmovalec, vendar mu to niso dovolili, bil je pa Tail End Charlie sprejet kot podporno vozilo. Mobilgas trial Rally je potekal 19 dni in se je začela in končala v Melbornu.

Ron je bil na reliju leta 1957 eden od članov posadke vozniške ekipe Tail End Charlie. V posadki je bilo šest članov, štirje vozniki in dva kot podpora v spremljevalnem vozilu Ford Customline. Posadka je delala v parih, dva sta vozila medtem ko sta dva počivala v spremljevalnem vozilu. V postelji so spali samo tri noči v 19 dneh.

  

"Prevozili smo do 800km na dan in smo bili ves čas zaposleni z reševanjem težav, zato smo delali dolge ure. Tail End Charlie je prevozil celotno traso brez tehničnih težav. Nismo imeli nobenih težav, ki bi zahtevale daljše popravilo, le nekaj lukenj. O dogajanju na progi so v Perthu v časopisih poročali vsak dan."

Vendar se je zgodila nesreča pri Lithgowu v Novem Južnem Walesu. Traktor se je prevrnil na poledeneli cesti in Ron je bil lažje poškodovan, in je na tej točki zapustil trek. Njegova žena Kerry, ki je Rona spoznala dva meseca pred začetkom treka je vest o nesreči prebrala v časopis in je bila zelo zaskrbljen. Na srečo je trgovec hitro dostavil dele za traktor, da je lahko končal tekmovanje.

Drzna zamisel o uporabi Tail End Charlie kot podpornega vozila na reliju je delovala v vsakem primeru. Mnogi tekmovalci so bili veseli, da jih je Champ potegnil iz mehkega peska ali pomagali pri nujnih popravilih. In ta dramatičen dokaz zanesljivosti traktorja Chamberlain 6G je pomagal podjetju, da postane vodilni proizvajalec traktorjev v Avstraliji.

Morda si mislite, da je bilo dovolj razburjenja za en traktor, vendar še ni bilo konec dogodivščin za Tail End Charlie. Po končanem Mobilgas reliju leta 1957, ki se je končal v Melbournu se je traktor vrnil v Zahodno Avstralijo.  Leta 1958 je sodelovala na ekspediciji na mestu, kjer je nizozemska ladja Zuytdorp doživela brodolom v junij 1712.

Tail End Charlie je bil poslan na mesto brodoloma severno od Kalbarrija, to je približno 600 km severno od Perth. Traktor je pomagal pripraviti pristajalno stezo za lahke zrakoplove in zoral nekaj peščenih območij, kjer so iskali ostanke potopljene ladje.
Tail and Charlie so še naprej uporabljali kot promocijsko vozilo v vzhodnih državah, na terenu in v prodajnih salonih do leta 1966, ko so ta model prenehali izdelovati.

Ron je bil potem 20 let ločeno do Tail end Charlia, vendar je bilo namenjeno, da se spet srečata.
Ron je pojasnil, "Traktor je bil do neke stopnje obnovljena v Brisbanu, nato pa se je vrnil v WA enkrat leta 1980. Do leta 1988 ga nisem videl. Zaposlen sem bil kot projektni vodja v rudniku, sodeloval pa sem tudi v avtomobilskem klubu kot organizator.

Traktor je sedaj v lasti muzeja Zahodne Avstralije s katerim sem stopil v stik s prošnjo, če bi lahko vozil traktor med akcijo zbiranja dobrodelnih prispevkov v Zahodni Avstraliji, ki smo jo organizirali v avtomobilskem klubu. "

"Strinjali so se in dobil sem Tail End Charlie za vožnjo do Kalgoorlie, okoli 600km vzhodno od Perth, in za skupno vožnjo za več kot 2500km " kjerkoli". V dobrodelno akcijo je bilo vključenih 29 vozil.  Pred odhodom smo dali na traktor nove pnevmatike in nov 12V akumulator. Spomnim se, da sta bila včasih v kabini dva 6V akumulatorja, iz enega je kapljala kislina in naredila luknje v moj kombinezon."

  

Ron in Kerry sta člana kluba Chamberlain 9G in sta bila na mnogih traktorskih ekspedicijah. Ron je dodal: "Vse traktorske ekspedicije smo izvedli s traktorji Tail End Charlie. Ta traktor je bil začetek traktorskega treking fenomena."


Ron in Kerry Bywaters

Ron in Kerry imata na svoji majhni kmetiji  Chamberlainovega Championa 9G iz leta 1963, ki se še vedno uporablja za protipožarne namene in druge naloge. Ron in Kerry nimata v lasti potovalnega traktorja, ampak potujejo v ekspedicijah v svojem avtodomu kot podporno vozilo. Prav tako sta sodelovala leta 2007 pri organizaciji jubilejnega 50. Mobilgas relija, ki je bil  organiziran v spomin na reli leta 1957. Trajal je 38 dni.

Danes je Tail End Charlie še vedno v Zahodno Avstralskem muzeju, vendar je na ogled v traktorskem delu muzeja v Whiteman Parku. Traktor so okrasili s seznamom imen mest, kjer je bil, imeni voznikov, ki so sodelovali na reliji, (vključno z imenoma Ron Bywaters) in opomniki, da je prevozil pot trikrat okrog Avstralije. To je najbolj znan traktor na svetu, in je opravil tudi 3160 ur dela na kmetiji!

  

Ampak ne mislim, da je Tail End Charlie zdaj samo še razstavni eksponat v muzeju. Traktorska ikona je samo na pol upokojena in ga je še vedno mogoče videti v akciji vsako drugo nedeljo v mesecu, ko ima Tractor Museum parado starih traktorjev.
Tail End Charlie še vedno nadaljuje svojo tradicionalno vlogo in vozi na koncu parade in zagotavljanje pomoči za vse traktorje, ki jo potrebujejo.

Opazovalcu postane toplo pri srcu ko vidi, kako znameniti traktor z drogom vleče pokvarjen traktor nazaj v delavnico.

Toda Ron pravi, "Traktor bi se pokvaril, če bi stal samo v muzeju"

Za več informacij o Tractorskem muzeja WA in mesečni paradi traktorjev na tej povezavi.  
Traktorski klub Chamberlain 9G, WA
Vir: The Old Machinery magazine


<< Nazaj