Cassani in SAME

Razvoj traktorja Cassani

V razvoju traktorske tehnike v prvih desetletjih prejšnjega stoletja je poleg angloameriške in nemške "traktorske šole" pomembno vlogo odigrala tudi italijanska Francesca Cassanija, ustanovitelja podjetja SAME, uvrščamo med velike inovatorje na področju traktorske tehnike dvajsetega stoletja, v družbo Henryja Forda, Harryja Fergusona, Fritza Huberja (oče legendarnega Lanz Bulldoga), J.I.Case itn.

 
 Francesco Cassani                                                Francesco Cassani in Ferruccio Lamborghini 

Kot izreden tehnični talent si je iz različnih delov že šestnajstleten izdelal športni avto, za pogon katerega je uporabil trofejni letalski motor iz prve svetovne vojne. V mladostnem obdobju so ga najbolj zanimali motorji z notranjim zgorevanjem in letala; njegovo delo se je pozneje po zaslugi traktorjev obrnilo v drugo smer, vendar ga je zanimanje za motorje, zlasti letalske izvedbe, spremljalo tudi v zrelih letih.

Na področju dizelskih motorjev je Cassani našel veliko izvirnih rešitev. S traktorsko tehniko se je začel ukvarjati konec dvajsetih let in ji ostal zvest prav do konca življenja. Tako je leta 1927 kot dvajsetletnik že izdelal svoj prvi traktor, ki je bil opremljen z dvotaktnim dvovaljnim dizelskim motorjem z močjo 40 KM.


Francesco Cassani (drugi z leve) in njegovi kolegi skupaj s prvim prototipom dizelski traktorja (1924)


Predstavitvev traktorja Cassani na Kmetijskem inštitutu v Trevigliu (1927)


Cassanijev traktor s  prostornino motorja 12.723cm3  (danes imajo tako prostornino traktorji z močjo 350KM) je razvijal moč 40KM pri 450vrt./min


Cassanijev prvi traktor v muzeju v Bergamu

Po mnenju nekaterih italijanskih poznavalcev zgodovine traktorske tehnike je bil Cassani prvi, ki je v Italiji razvil tak traktor, med prvimi pa je bil tudi v evropskem in svetovnem merilu. Deutz je na trgu ponudil svoj traktor z enovaljnim dizelskim motorjem leta 1926, Mercedes leta 1929 traktor s štiritaktnim enovaljnim dizelskim motorjem (pri Mercedesu so razvili dizelski motor za traktorje že leta 1922), ameriški Caterpillar pa je leta 1931 predstavil sodobno različico štiritaktnega večvaljnega dizelskega motorja.

Pri razvoju svojega traktorja je Cassani naletel na številne težave. Velike mu je povzročal sistem za vbrizg goriva, ki ga je moral razviti in narediti sam (šele leta 1927 je Bosch začel serijsko proizvodnjo sistemov za vbrizg goriva!). Mladi Cassani je poznal vse prednosti dizelskega motorja v primerjavi z bencinskim: robustnost, večja vzdržljivost, manjša poraba goriva, ni električnih delov, potrebnih za vžig goriva (svečke, magnet), ki so bili v tistem obdobju nezanesljivi, ni uplinjača itn. Lažje vzdrževanje in manjša poraba goriva sta vzdrževalne stroške njegovega traktorja v primerjavi s takratnimi traktorji zmanjšala celo za 60%.

Same 

Leta 1942 ustanovita brata  Francesco in Eugenio Cassani podjetje Societa in Accomandita Motori Endotermici, bolj znano pod kratico SAME, ki se danes uvršča med največje evropske in svetovne proizvajalce traktorjev.

V prvem obdobju je izdelovalo stabilne motorje z notranjim izgorevanjem saj Cassani takrat še ni izdeloval traktorjev in se je temu delu popolnoma posvetil šele po drugi svetovni vojni. Po drugi svetovni vojni so iz ostankov uničenih vojaških vozil nekaj časa izdelovali motorne agregate za električno energijo, že leta 1946 razvili univerzalni traktor z reverzibilnim sedežem, leta 1952 pa traktor s štirikolesnim pogonom, pri katerem so bila prednja kolesa manjša od zadnjih (sedaj najbolj uveljavljena zasnova).


Prvi SAME trikolesni traktor (1947)


SAME trikolesni traktor


SAME model 4 R10  (1950)

 
SAME diesel D.A. 25 (1952)


SAME model D.A. 25 (1957


SAME model D.A. 30 (1958)

Tu velja SAME za pionirja. Resda so že pred tem obstajali traktorji s pogonom na vsa štiri kolesa, vendar so bila kolesa enake velikosti (npr. Massey Harris, model General Purpose s konca dvajsetih let prejšnjega stoletja) ali pa prednja večja od zadnjih (Lanz Bulldogov model HP3 iz dvajsetih let prejšnjega stoletja).

Leta 1961 sta se rodila "Colt" in "Samecar", traktor za delo na polju in prevoz sadja.


Samecar

Podjetje SAME je največji razcvet doživelo v šestdesetih letih z velikoserijsko proizvodnjo, v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja pa se je razvilo v enega največjih proizvajalcev traktorjev na svetu. Vir


<< Nazaj