Zgodovina traktorja

Izvor in definicija besede traktor
Beseda traktor izvira in latinske besede trahere, ki pomeni vleči.

Prva pisana raba besede traktor v pomenu "motor ali vozilo za vlečenje vagonov ali plugov" je znana iz leta 1901 in je nadomestila prejšnji izraz "vlečni motor". Besedo tractor  kot naziv za traktor, kot ga poznamo danes, je "izumil" in jo prvič praktično uporablil  leta 1907 W. H. Williams,  prodajni direktor tovane traktorjev Hart-Parr, ki je bila locirana v mestu Charles City, v državi Iowa v USA in je tudi zaslužen za današnjo uporabo te besede.  Besedo traktor je uporabil v oglaševalski kampanji te tovarne, leta 1912 pa so začeli uporabljati termin farm tractor (kmetijski traktor). 

  

Definicija besede traktor: Traktor je samopogonsko vozilo na kolesih z vsaj dvema osema ali vozilo na gosenicah, ki je izdelano zato, da se z njim lahko nosi, vleče ali poganja kmetijske stroje ali naprave pri gibanju ali pri stacionarnem delu.
 

Predhodnik traktorja

Razvoj parnega stroja leta 1858 je v kmetijstvu povzročil velike spremembe, saj je človeško in živalsko silo začela zamenjavati mehanska energija parnega stroja. Ta prvi parni traktor so imenovali lokomobil.


Različne vrste lokomobilov

Lokomobile  so uporabljali predvsem na večjih posestvih v Evropi in USA. Za delovanje je bilo potrebno od 4 -5 oseb (odvisno do velikosti). Uporaba parne energije je imela za posledico izreden zagon v kmetijstvu. Omogočila je namreč obdelovanje večjih površin, zmanjšalo pa se je tudi število delavcev in skrajšal čas dela.

Za oranje 2,5 ha je na primer takšen stroj z močjo 150 KM potreboval 1 uro, oral pa je do globine 24 cm in s hitrostjo tudi do 10 km/h.

                                 

V uporabi sta bila dve osnovni zasnovi. Pri prvi je bil kotel postavljen kot osnovna zasnova lokomobila, nanj pa so bili pritrjeni vsi drugi deli, pri drugemu pa je kot osnovo predstavljal okvir, na katerega je bil nameščen kotel. Kotle so kurili na premog, les in tudi slamo.

        

Zadnji primerki lokomobila so bili v Veliki Britaniji prodani proti koncu dvajsetih let prejšnjega stoletja, v uporabi pa so se ponekod obdržali do petdesetih in celo do sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Prikaz oranja z lokomobilom.

 

Zgodovinski razvoj traktorja

Pisalo se je leto 1867, ko je Nikolaj Avgust Otto, ki se je rodil  leta 1932 v kraju Holzhauzen v pokrajini Porenje-Pfalška v Nemčiji končal razvoj štiritaktnega bencinskega motor z notranjim izgorevanjem.

                     
                     Ottov štiritaktni bencinski motor

 

Prvi traktor je bil izdelan v USA

Leta 1889 je v ZDA  John Froelich v mestu Froelich, Iowa,  na podvozje lokomobila namestili Ottov enovaljni motor z notranjim izgorevanjem, ki je zmogel vsega 15 kW (20 KM) in je bil izdelan v podjetju Charter Gas Engine Co., v Sterlingu v državi  Illinois 

                      
                      Prvi traktor

Njegova največja hitrost je bila 5km/h. Imel je dve prestavi, eno naprej in eno nazaj. Sistem za vžig zmesi zraka in goriva v valju motorja je bil baterijski. Motor z dvema velikima vztrajnikoma je bil nameščen na podvozju iz kovine in lesa.  Med preizkusi so ga uporabili za pogon Casejeve mlatilnice in za vleko mlatilnice preko različnih terenov v Dakoti. Uspešno je prestal tudi  50 dnevno testiranje ob mlačvi na različnih krajih.

                      

Leta 1892 je  John Froelich prodal prvi traktor s pogonom na bencinski motor kmetu v Južni Dakoti. To je bil traktor z enovaljnim motorjem, ki je imel eno prestavo naprej in eno nazaj. Izdelan je bil v podjetju Waterloo Gasoline Traction Engine Company v samo dveh primerkih. To podjetje, ki je bilo locirano v mestu Waterloo, Iowa, je leta 1914 začelo s proizvodnjo legendarnega traktorje Waterloo Boy, leta 1918 pa je podjetje kupil John Deere in ga preimenoval v John Deere Tractor Company.

                           


                     

Froelichov traktor se je vpisal v zgodovino tudi kot prvi traktor, ki se je v primerjavi s tekmeci ponašal z dobrimi voznimi lastnostmi za takratne razmere.
 

Evropa

Leta 1897 je v Veliki Britaniji konstruktor Dan Albone začel s konstrukcijo traktorja z imenom Ivel. V primerjavi z Froelichovim traktorjem, ki je bil bolj podoben samohodnemu stabilnemu motorju je imel Ivelov traktor že karakteristike pravega traktorja in koncepcijo, ki je bila aktualna še desetletja po njegovem nastanku in se je pri večini traktorjev obdržala do današnjega časa. 

                          
                          Ivel traktor

                          
                          Dan Albone na svojem traktorju leta 1902

Albonov traktor je poganjal dvovaljni štiritaktni bencinski motor z nasproti ležečimi valji (bokser) z močjo 8KM  (6kW). Sedež za voznika je bil nameščen na zadnjem delu traktorja, za upravljanje je bil namenjen sredinsko nameščen volan. Poleg voznikovega sedeža je bil postavljen velik vodni rezervoar za hlajenje.  Na prednjem delu je bilo nameščeno eno samo kolo, ki je omogočalo dobre manevrske sposobnosti. Upravljanje traktorja je bilo zelo enostavno, ker je bil traktor opremljen z menjalnikom, ki mu je omogočal vožnjo naprej, nazaj in nevtralen položaj. Imel je tudi diferencial in tračne zavore na zadnjih kolesih. 

  
  Traktor Ivel s serijsko številko 131 narejen leta 1903.

  

Biggleswadska družba Ivel je bila ustanovljena leta 1902, s proizvodnjo traktorjev pa je začela leta 1903. Podjetje je dobilo ime po reki Ivel  v pokrajini Bedfordshire. Cena traktorja je bila takrat znatnih 300 £. Dan Albone je umrl lleta 1906, družba pa je nadaljevala s proizvodnjo traktorjev s skoraj nespremenjeno obliki vse do leta 1921, ko je prenehala s poslovanjem.  Ivel traktorje so prodali v več kot 20 držav po celem svetu, veliko tudi v Avstralijo in Novo Zelandijo, ohranjenih pa jih je zelo malo. Tarktor Ivel iz leta 1903 pomeni začetek industrijske prizvodnje traktorjev v Veliki Britaniji in Evropi.
 

Prvi serijsko izdelan traktor

Herny Ford se je poleg avtomobilov ukvarjal tudi s proizvodnjo traktorjev. V sodelovanju s sinom Edselom je ustanovil podjetje za proizvodnjo traktorjev Henry Ford & Son, ki je proizvajalo traktorje z blagovno znamko Fordson. Z razvojem traktorjev so začeli že zgodaj, prvi prototip so predstavili leta 1907, prvi Fordson Model F pa  je bila končana leta 1916 in je bil prvi majhen, lahek, serijsko izdelan traktor, ki je bil cenovno dostopen povpreečnemu kmetu.
S serijeko prozvodnjo so začeli leta1917, prvi traktor pa so prodali 8.oktobra, 1917 za 750 $.

         
         Prvi serijsko izdelan traktor Fordson Model F

Model F so v 30 urah in 40 minutah sestavili iz 4000 delov. Henry Ford seveda v tistih časih ni imel dobaviteljev, kot jih imajo proizvajalci danes. Vse sestavne dele za traktor so naredili v tovarni v Michiganu in jih tam tudi sestavili.

          

Imel je štiri valje, tri prestave, pri 1000 obratih na minuto pa je zmogel 20 konjev. Prodajali so jih po vsem svetu, leta 1919 se je Ford celo dogovoril za dobavo traktorjev v Sovjetsko zvezo, ki je bila nekaj let, dokler niso izdelali svoje mašine, celo najpomembnejše Fordsonovo tržišče! Zato so leta 1919 tovarno odprli tudi v Corku na Irskem.

                

Leta 1926 so jih izdelali skoraj sto tisoč, v enajstih letih pa samo v ZDA več kot pol milijona.
 

Traktroji z motorjem z žarilno glavo

V času, ko so v ZDA in Angliji prevladovale izvedbe traktorjev s štiritaktnimi bencinskimi motorji, so v evropskem prostoru, posebno na območju Nemčije, Italije, Francije in Madžarske v dvajsetih in tridesetih letih prejšnjega stoletja kraljevale izvedbe traktorjev z žarilno glavo.
Prvi stacionarni motor z žarilno glavo so izdelali leta 1892 v angleškem podjetju Richard Hornsby and Sons. Izumil ga je Herbert Akroyd Stuart, ki ga je patentiral leta 1890.

        
        Prvi motor z žarilno glavo

Leta 1896 so v podjetju Richard Hornsby and Sons naredili prvi traktor in lokomotivo s Stuartovim motorjem. To sta bili prvi vozili z motorjem s kompresijskim vžigom na svetu. Imel je en cilinder in 20KM, tehtal je 8,5 ton in je imel 3 hitrosti, njegova cena pa je bila leta 1897 550 £.

                
                Hornsby, 
prvi traktor z motorjem z žarilno glavo 

Ta traktor je bil znan kot Hornsby-Akroyd Patent Safety Oil Tractior Engine. En traktor je bila prodana v Veliki Britaniji, kasneje pa so tri izvozili v Avstralijo. Preživela sta dva, eden je bi prepeljan nazaj v Anglijo in obnovljen, eden pa je v Avstraliji in je bil tudi obnovljen leta 2009.

        
        Hornsby traktor 

Podjetje je ustanovil kmetijski inžinir Richard Hornsby v GranthamuLincolnshire leta 1815 in se je ukvarjalo s prizvodnjo plugov in sejalnic, pozneje pa z izdelavo premičnih parnih strojev.
Leta 1918 se je podjetje Richard Hornsby and Sons združilo s podjetjem Ruston, Proctor ans Co. in se preimenovalo v Ruston and Hornsby.

        
        
Richard Hornsby and Sons 

V Švedskem podjetju Munktells  Mekaniska Varkstads so leta 1913 začeli s proizvodnjo traktorjev z motorjem z žarilno glavo, podjetje J.V. Svenson Motorfabrik pa je v letih 1912 – 1925 izdelovalo motorne pluge.
Prvi traktor Munktells 30-40 je imel dvovaljni motor na surove nafto, ki  je v normalnem obratovanju razvil 30 KS. Traktor je bil ogromen. Skupna teža je bila osem ton in premer zadnjega kolesa iz jekla je bil 2,1 m.Hladilni sistem je imel zmogljivostjo 400 l vode. Največja hitrost je bila takrat 3,2 km/h.

                         
                         Munktell 30-40 hk

Narejenih je bilo 31 primerkov in kljub visoki ceni (27 500 SEK 1918) jih je bilo 28 prodanih med leti 1915 in 1925. Po 1916 je Munktell prodal samo nekaj primerkov letno, saj je predstavil novi in lažji model z enovaljnim motorjem.

                       

Nekaj traktorjev je bilo prodanih leta 1920 tudi na Madžarsko, Argentina in Poljsko.

V Nemčiji je Heinrich Lanz začel izdelovati traktorje leta 1921 in jih poimenoval Lanz Buldog. Različne različice Bulldoga so proizvajali vse do leta 1960.

John Deere je kupili Lanza leta 1956 in za Lanzove izdelke začel uporabljati ime "John Deere-Lanz". Nekaj let po nakupu Lanza je bilo ime Lanz Bulldog ukinjeno.

Lanz Bulldog je bil eden od najbolj priljubljenih nemških traktorjev. V skoraj 40 letih so jih naredili z več kot 220.000. Ime "Buldog" se v Nemčiji pogosto tudi še danes uporablja kot sinonim za traktorje, še posebej na Bavarskem.


Prvi model Lamz HL 12

Bulldog je bil poceni, njegovo vzdrževanje je bilo enostavno in preprosto predvsem zaradi svoje preprostega pogonskega agregata: dvotaktni motor z enim valjem, vodoravno postavitvijo in žarilno glavo.

Na začetku so vgrajevali 6,3 litrske motorje 12 KM, z razvojem Bulldoga pa se je prostornina povečala na 19,3 litre in 55KM. Takratni  motorji na žarilno glavo so bili surovi vendar enostavni za vzdrževanje in lahko so uporabljali različnih goriv nizke kakovosti  - tudi odpadna olja.

        

Bulldogove traktorje  so kopirali v različnih držav, včasih z licenco, včasih pa tudi brez nje.

          
       HSCS Madžarska                                                               Pampa Argentina

          
       KL Buldog Avstralija                                                          Vierzon Francija  
 

V Italji je Giovanni Landini  leta 1884 po ustanovitvi svojega podjetja v mestu Fabrici začel izdelovati različne kmetijske naprave in stroje, kot so mlatilnice in lokomobile. 

      

Ker je predvidel, da bo prihodnost pripadala motorjem z notranjim zgorevanjem, se je ob koncu 19. stoletja posvetil razvoju svoje izvedbe stacionarnega motorja z žarilno glavo, ki ga je prvič predstavil na svetovni pariški razstavi leta 1900, samo nekaj let po tem, ko je podjetje Richard Hornsby and Sons predstavilo svoje motorje. Leta 1925 je eden od Landinijevih sinov zasnoval traktor moči 22 kW (30 KM) z njihovim motorjem z žarilno glavo, ki se je zelo dobro izkazal pri različnih kmetijskih opravilih.Tri leta pozneje je pod­jetje začelo serijsko proizvodnjo traictorjev z žarilno glavo. 

Landinijevi traktorji z motorjem z žarilno glavo se uvrščajo med legende evropske traktorske tehnike.

Pojavili so se samo nekaj let po tistem, ko je prišel v prodajo prvi velikoserijsko proizvajani traktor z motorjem z žarilno glavo na svetu, Lanzev bulldog. 


Žarilna glava

Na začetku 30. let prejšnjega stoletja so bili njihovi izdelki že precej dovršeni in uporabniki so jih cenili zaradi robustnosti, enostavnosti in zanesljivosti.Traktorje superlandini so z majhnimi prede­lavami proizvajali od leta 1934 do leta 1953. Največja moč motorja, ki je imel samo en le­žeče nameščen valj s prostornino 12.200 cm3, je bila 35,3 kW (48 KM) pri 620 vrt./min.

 
Superlandini

Izdelava motorjev z žarilno glavo ni zah­tevala tako zahtevne tehnologije kot izdelava bencinskih ali dizelskih motorjev, zato so se te dejavnosti lahko lotila tudi manjša podjetja, kot sta npr. Bubba in Orsi


Bubba model UTB3 

Traktorje z motorjem z žarilno glavo so izdelovali tudi v drugih evropskkih država, pa tudi v Argentini in Avstraliji.

 

 Se nadaljuje.